Fietsstuur verstellen: hoe doe ik dat?

Een goed afgesteld stuur zorgt voor optimaal fietscomfort. Staat het stuur te hoog of juist te laag, dan fiets je in een verkeerde houding. Het stuur bepaalt namelijk de druk van je handen op het stuur en daarmee de manier waarop je zit. Maar hoe stel je het stuur goed af. Met deze tutorial zet jij het stuur op de juiste hoogte, aangepast op jouw lichaamslengte en verhoudingen.

Factoren voor bepalen stuurhoogte

Elke fiets vereist een andere houding. Fietsen verschillen van elkaar. Zo zit je bij een mountainbike wat verder voorover gebogen voor grotere druk op het voorwiel en betere efficiëntie bij het trappen. Bij een stadsfiets zit je voornamelijk rechtop. De soort fiets is bepalend voor je zithouding, maar andere bepalende factoren zijn:

• Je eigen voorkeuren ten aanzien van een zithouding: niet iedereen zit graag gebogen of rechtop. Door het stuur en het zadel hoger of lager te plaatsen kun je invloed uitoefenen op de geometrie van de fiets en daarmee je houding
  • Je lichaamslengte: jouw lengte zegt veel over de afstand van zadel tot stuur en de hoogte van beiden. Dit is vooral ook van belang vij een fiets voor kinderen

fietsstuur verstellen

Fietsstuur afstellen in 5 minuten

Niet alleen zorg je er altijd voor dat je een fiets aanschaft in een juiste maat. Om schouderpijn, knieklachten of rugpijn te voorkomen, stel je het stuur ook juist af. Dit doe je door de stappen in onderstaand stappenplan op te volgen in slechts 5 minuten:

• Bepaal de stuurhoogte
    Een vuistregel voor de afstand van stuur naar zadel is het rijkbereik: met je vuist moet je het fietsstuur kunnen raken en met je ellenboog het zadel. Het is de bedoeling dat er een lichte buiging is in de ellenboog en dat je de handvatten goed kunt vastpakken
  • Zet het stuur hoger of lager
    Heb je een oude fiets, dan kan het stuur niet gekanteld worden, maar enkel hoger of lager worden gezet. In dat geval is er sprake van een stuurpen met een moer die zich als het ware vastklemt als de zeskantige bout boven op het stuur wordt aangedraaid. Het stuur wordt dan in het balhoofd geklemd. Om de bout los te draaien kan steeksleutel 13 worden gebruikt. Het fietsstuur hoger of lager zetten kan vervolgens door het stuur naar links en rechts te bewegen en op hetzelfde moment het stuur omhoog of omlaag te trekken.

In een notendop:

• Steeksleutel 13
  • Bout losdraaien
  • Stuur naar links en rechts bewegen
  • Op hetzelfde moment omhoog trekken
  • Bout weer vastdraaien
  • Stuur kantelen
    Een modernere fiets heeft een kantelbaar stuur door een verstelbare stuurpen. Draai de inbusbout op het stuur met een inbussleutel los om de stuurbocht te kunnen verstellen. Draai de bout goed vast om gevaarlijke situaties in het verkeer te vermijden