Geschiedenis van de omafiets: van vroeger tot nu

De geschiedenis van de omafiets voert terug naar de negentiende eeuw toen het frame met een gebogen bocht werd gemaakt. Er kan gesteld worden dat de term omafiets tot 1950 op iedere damesfiets van toepassing was en dat ook heren van dit type fiets gebruikmaakten. In het jaar 1950 is er een omslag gekomen en werden er ook andere modellen damesfietsen ontwikkeld. De moderne dames van die tijd gaven de voorkeur aan een hipper model, zodat het imago van omafietsen een knauw kreeg en als meer oubollig werd beschouwd.

Opoefiets

Geschiedenis van de omafiets

Na 1950 kreeg de opoefiets, zoals de omafiets ook wel wordt genoemd, een stempel van ouderwets te zijn. Er ontstond ineens veel meer aandacht voor nieuwere modellen. Pas na enkele decennia werd de aandacht weer verlegd naar de damesfietsen die eerder nog als ouderwets en oubollig werden bestempeld.

In de jaren zeventig en tachtig kwam de omafiets weer volop in de belangstelling te staan. De naam is niet gewijzigd en verwijst nog altijd naar de standaard damesfiets, zoals deze voor 1950 in het straatbeeld aanwezig was. Het nostalgische uiterlijk sprak in de jaren zeventig en tachtig de jongeren aan en de opoefiets heeft vanaf dat moment weer aan populariteit gewonnen.

Er zijn natuurlijk ook enkele veranderingen gekomen om de fiets in de jaren zeventig en tachtig meer eigentijds te maken, zoals dat de omafiets niet standaard alleen in zwart verkrijgbaar was, maar eveneens in opvallende kleuren.

  • Standaard damesfiets tot 1950
  • Vanaf 1950 ouderwets en oubollig
  • In jaren zeventig en tachtig populair onder jongeren
  • Vernieuwingen, zoals uitvoering in opvallende kleuren

Ook nu nog is de omafiets niet weg te denken aan het straatbeeld en de populariteit heeft vanaf de jaren zeventig tot heden dan ook stand gehouden. Ondanks dat er in de afgelopen decennia andere typen fietsen eveneens gewild waren, heeft dat de populariteit van omafietsen niet ondermijnd. Uiteraard zijn de omafietsen van nu qua techniek, kleur en uitvoering niet meer te vergelijken met de damesfietsen van voor 1950 of van de jaren zeventig en tachtig. De ontwikkeling heeft namelijk niet stilgestaan, zodat de mogelijkheden alleen maar uitgebreider zijn geworden. Wist je dat de mountainbike ook een rijke historie kent? Lees het artikel over de geschiedenis van de mountainbike!

Omafietsen

Spirit Cargo Meisjesfiets 24 inch - Mat Zwart
Spirit Cargo Meisjesfiets 24 inch - Mat Zwart
Onze prijs (incl. btw)
Normale prijs  349,- Aanbiedingsprijs  299,-
Vóór 15:00 uur besteld = morgen in huis*
Spirit Omafiets 26 inch - Wit Roze
Spirit Omafiets 26 inch - Wit Roze
Onze prijs (incl. btw)
Normale prijs  329,- Aanbiedingsprijs  289,-
Vóór 15:00 uur besteld = morgen in huis*
Altec Classic Transportfiets 28 inch - Lavender 2021
Altec Classic Transportfiets 28 inch - Lavender 2021
Onze prijs (incl. btw)
Normale prijs  219,- Aanbiedingsprijs  199,-
Vóór 15:00 uur besteld = morgen in huis*

Typische kenmerken van een omafiets

Omafiets

In de negentiende eeuw werden de damesfietsen ontwikkeld met een frame die bekend staat als de damesbocht. Een deel van het frame bestaat uit een rechte buis met daarboven een gebogen buis die omhoog loopt in de richting van het stuur. De vormgeving van het frame is het meest typerende kenmerk van een omafiets, maar ook het klassieke rechte stuur is een eigenschap die altijd terug te zien is.

  • Frame met bocht
  • Recht stuur

Van oorsprong beschikt de omafiets over een terugtraprem, maar de geschiedenis van de omafiets laat zen dat daar ook in de loop der tijd verandering in is gekomen. Er zijn dan ook fietsen van dit type beschikbaar met handremmen. De klassieke modellen vormen ook bij de moderne omafietsen nog altijd het uitgangspunt, maar er kunnen nog wel een aantal verschillende worden genoemd.

Het materiaal dat tegenwoordig gebruikt wordt, verschilt van vroeger. In het verleden werd er vooral staal gebruikt, maar tegenwoordig zijn er ook modellen die bijvoorbeeld over een aluminium frame beschikken. De techniek laat ook variatie zien, zoals de handremmen en toepassing van versnellingen. In de negentiende eeuw werden de damesfietsen nog gemaakt van dik staal en waren de framebuizen van staal ook dik. Dat is nu ook anders, want als er gebruik wordt gemaakt van staal, dan worden er dunnere buizen voor het frame gebruikt.

Door alle ontwikkelingen is het in deze moderne tijd veel comfortabeler om te fietsen op een omafiets dan halverwege de negentiende eeuw. De zithouding is overigens altijd comfortabel geweest doordat het frame over een gebogen bocht beschikt en er sprake is van een recht stuur. Op een omafiets zit je namelijk vrij rechtop en dat maakt het aangenaam en comfortabel om op te fietsen.

De omafietsen van tegenwoordig zijn in allerlei kleuren verkrijgbaar en zelfs met prints, maar ook met of zonder bagagedrager. De geschiedenis van de omafiets gaat ver terug, maar zelfs meer dan een eeuw later is deze fiets zeer geliefd. Bovendien worden omafietsen tegenwoordig ook al voor kinderen gemaakt doordat de fiets als trendy en comfortabel wordt beschouwd.

Veel mensen nemen de omafiets mee op reis. In Nederland zijn er talloze fietsroutes geschikt voor volwassenen en kinderen. Wil je een keer buiten de Nederlandse grenzen een fietstocht maken, maar wil je weten hoe je je een fiets kan meenemen? Lees dan het artikel over een fiets meenemen in het vliegtuig.