Tips voor het gebruik van een stoelfiets

Heb je een stoelfiets gekocht en wil je deze voor het eerst gebruiken? Dan geven wij je graag enkele tips. Met de adviezen in dit artikel gebruik je jouw stoelfiets gegarandeerd op de juiste manier, voor goede beweging en een optimale gezondheid.

Zoek een rechte stoel

Je kunt jouw stoelfiets het beste gebruiken op een rechte stoel. Voor het fietsen heb je namelijk een actieve houding nodig en deze heb je alleen op een rechte stoel, waar je niet in kunt hangen.

Heb je geen rechte stoel? Dan kun je ook een kruk gebruiken. Op een kruk ga je standaard recht zitten, zeker als je aan het fietsen bent.

Controleer of je comfortabel zit

Voor je je training start, controleer je eerst of je comfortabel zit. Dit doe je door een paar minuten te fietsen. Is je stoel te hoog of juist te laag? Zoek dan een andere stoel. Fiets je langere tijd op een stoel die eigenlijk niet zo comfortabel zit, dan kun je last krijgen van je rug of je benen. Om dit te voorkomen, test je jouw stoel eerst kort en zoek je een ander exemplaar als je niet lekker zit.

Stel de juiste weerstand in

Je kunt de weerstand van je stoelfiets zelf instellen. Wil je lekker licht trainen? Zet de weerstand dan niet te hoog. Dit is ook de beste keuze als je lekker snel wil fietsen, zonder dat je al te veel kracht moet zetten. Wil je wat zwaarder trainen? Dan zet je de weerstand hoger. Ook als je langzaam wil trappen met wat meer kracht vanuit de benen, zet je de weerstand omhoog.

Wij raden je aan om even te oefenen met de weerstand die je hebt ingesteld. Vind je het fietsen prettig? Dan kun je de weerstand laten staan. Zo niet, dan kun je de weerstand iets hoger of juist iets lager zetten.

> Damesfiets kopen: Profiteer van korting tot wel 40%!

Spreek een tijd met jezelf af

Fiets je iedere dag twee minuten, dan heb je niet zo veel aan je stoelfiets. Je moet dagelijks minimaal een half uur bewegen voor een goede gezondheid. Wil jij je stoelfiets gebruiken om aan deze norm te voldoen? Spreek dan met jezelf af dat je iedere dag een half uurtje fietst. Stop pas met fietsen als je een half uur hebt bewogen.

Beweeg je wat meer, bijvoorbeeld omdat je ook regelmatig sport? Dan kun je iets korter fietsen. Je kunt bijvoorbeeld met jezelf afspreken dat je steeds 15 minuten of 20 minuten traint.

> Vandaag vóór 13.00 uur besteld = morgen in huis: Bekijk nu onze transportfietsen!

Tips voor het gebruik van een stoelfiets

Vergeet je je stoelfiets? Zet een wekker!

Vergeet je steeds om je stoelfiets te gebruiken? Zet dan een wekker, die je eraan herinnert je stoelfiets te gebruiken. Als je dit een paar dagen achter elkaar hebt gedaan, raak je er vanzelf aan gewend om je stoelfiets te gebruiken. Nu heb je geen wekker meer nodig.

Conclusie

Met deze tips gebruik je jouw stoelfiets op de juiste manier.

  • Zoek een rechte stoel.
  • Controleer of je comfortabel zit.
  • Stel de juiste weerstand in.
  • Spreek een tijd met jezelf af.
  • Zet een wekker.

Spirit transporter omafiets 28 inchPopal Cooper kinderfietsPopal Black fighter 14 inch

Ook interessant om te lezen: Tips voor het gebruik van een hoverboard!