De motor van een elektrische fiets: 5 belangrijke aandachtspunten

Bij het kopen van een elektrische fiets weet je dat je voortaan net iets eenvoudiger een helling opkomt. Op tijd op de plaats van bestemming komen is ineens ook geen sinecure meer. Er is een ongelooflijk groot aanbod aan e-bikes in alle soorten en maten. Dat maakt het júíst lastiger om er één uit te kiezen. Want, wil je een e-bike met een middenmotor of heb je voor jouw dagelijkse ritjes meer aan een voorwielmotor. Met onderstaande 5 aandachtspunten weet je waar je op moet letten bij de aanschaf van een fiets met een motor.

motor-elektrische-fiets

5 aandachtspunten bij de aankoop van een elektrische fiets

De 5 aandachtspunten die betrekking hebben op de motor van de elektrische fiets bieden een handvat om een e-bike te kopen die aan een aantal basiswensen voldoet:

  1. Motor in het voorwiel
    Een motor in het voorwiel en de accu op de bagagedrager komt vaker voor bij fietsen in het goedkopere segment. Dit zegt echter niets over de kwaliteit van de fiets. Wél over de kracht van de motor. Voor dagelijkse ritjes is een motor in het voorwiel heel geschikt. Bij steile heuvels zul je echter nauwelijks ondersteuning voelen. Zet je de naafversnelling in stand 1, dan kun je hiermee prima een viaduct of brug op fietsen
  2. Motor in het achterwiel
    Fietsen op een e-bike met een motor in het achterwiel zorgt voor de meest natuurlijke fietsbeleving. Dit komt omdat ook fietsen zonder motor worden aangedreven door het achterwiel. Op heuvelachtig terrein ben je met deze fiets het beste af. Vaak hebben we het bij e-bikes met achterwielaandrijving over sportieve modellen met derailleurversnelling. Hierdoor wordt het fietsen als lichter ervaren. Ideaal voor langere fietstochten. Een nadeel van deze fiets is dat je niet zelf gemakkelijk het achterwiel kunt wisselen bij een lekker band. Na de wisseling moet de motor namelijk weer opnieuw worden afgesteld
  3. Motor in de trapas
    Bij fietsen met een middenmotor is er sprake van een laag zwaartepunt. Dat zorgt tijdens het fietsen voor een extra stabiel gevoel. Net zoals je benen doen op een niet elektrische fiets, wordt de kracht vanuit de motor direct doorgevoerd naar de trapas. Een voordeel van deze fiets is dat wanneer de ondersteuning niet aanstaat, de fiets óók licht fiets. Een nadeel van een e-bike met een middenmotor is dat de instaphoogte iets verder van de grond komt. Dat maakt deze fietsen iets minder geschikt voor senioren of voor ouders die hun kinderen per fiets willen vervoeren
  4. Kracht motor elektrische fiets
    De kracht van de motor van een elektrische fiets wordt uitgedrukt in Newtonmeters (Nm). De motor van de e-bike is krachtiger naarmate het aantal Nm hoger is. Bij de keuze voor een elektrische fiets is het belangrijk om met de kracht van de motor rekening te houden. Als de fiets bijvoorbeeld vooral wordt gebruikt voor fietsritten in de stad of toertochten over vlakke wegen, dan kan minimaal 25 Nm voldoende zijn. Als het echter de bedoeling is om ook over heuvels of door een bergachtig landschap te fietsen, dan kan beter voor een meer krachtige motor worden gekozen. Lees meer over de actieradius van de elektrische fiets.
  5. Geluid van de motor
    Hoe harder je trapt, hoe meer de fiets meehelpt. Waar je bij de ene fiets van deze hulp niets hoort, hoor je bij de andere fiets een aardig geluid. Het is bekend dat e-bikes met motoren in de trapas het meeste rumoer maken. Dit komt door de tandwieloverdrijving. Een elektrische fiets met achterwielaandrijving is het meest stil. Wil je dat fietsen meer geluid maken wanneer deze niet regelmatig worden onderhouden. Zorg dat de weersomstandigheden tijdens donkere dagen geen effect hebben op (het geluid van) de elektrische fiets en maak jaarlijks de e-bike winterklaar.